//
you're reading...
Logopedie

Rolul onomatopeelor în dezvoltarea limbajului

Analizând dezvoltarea limbajului, observăm cu uşurinţă că odată cu primele cuvinte ale bebeluşului apar şi onomatopeele. De fapt, adeseori ele se nasc neintenţional, din dorinţa copilului de a comunica cu cei din jur. Gânguritul e bine să fie stimulat şi de aceea jocurile cu ajutorul onomatopeelor îl poate amuza pe micuţ şi motiva să diversifice cât mai mult paleta de sunete şi combinaţii de sunete pe care le emite. Este destul de simplu să introducem sunetele din mediu ţinând cont de evenimentele zilnice prin care trece copilul. Astfel, jucăria preferată face fâş-fâş, apa din cădiţa de baie poate face pic-pic, căţeluşul de plus sau de pe stradă face ham-ham, etc.

Onomatopeele joacă un rol important în învăţarea cuvintelor, mai ales a celor abstracte. E unul din motivele pentru care multe dintre jocurile şi cântecele pentru copii cuprind onomatopee, chiar repetate de mai multe ori (de exemplu, oac-oac diri-diri-dam). Şi cărţile pentru cei mici fac referire la o gama întreagă de onomatopee şi interjecţii sau oferă imagini ca support pentru emiterea acestora.

Dar onomatopeele sunt importante şi în cadrul demersului de emitere a sunetelor atunci când acestea lipsesc din vorbirea copilului sau sunt emise deficitar la o vârstă mai mică sau mai mare.

Demersul logopedic presupune parcurgerea mai multor etape pentru corectarea sunetelor, de la emiterea sunetelor cu ajutorul onomatopeelor, stabilirea poziţiei corecte  a aparatului fonator pentru articularea sunetului, pâna la introducerea sunetului în vorbirea orală cu ajutorul materialului verbal şi ilustrat. Indiferent de forma şi persistenţa dificultăţilor de vorbire se recomandă parcurgerea a patru etapeŞ emiterea sunetului, consolidarea sunetului, diferenţierea sunetului de alte sunete şi automatizarea sunetului.

Rolul onomatopeelor este evident în prima etapă, cea de emitere a sunetelor. În urma demonstrării articulatorii realizate de logoped şi după ce copilul stăpâneşte sunetului din punct de vedere motric se pot realize o mulţime de joculeţe cu onomatopee ce conţin sunetul deficitar. Se apelează la acestea şi pentru a face procesul de emitere mai atractiv, pentru a încuraja repetiţia şi chiar pentru a ajuta o eventual emitere spontană sau a unui sunet pe baza căruia se poate deriva sunetul deficitar. În plus, ele facilitează şi antrenarea auzului fonematic.

Trebuie însă să ţinem cont de câteva aspect atunci când alegem onomatopeele cu care lucrăm. În primul rând trebuie să existe o legătură direct între ele şi sunetul pe care dorim să îl corectăm. De exemplu, pentru sunetul “R”, e important emiterea corectă anterioară a sunetului “L” şi ca urmare vom selecta onomatopeele în acest sens.

În desfăşurarea exerciţiilor şi jocurilor cu onomatopee e recomandat să avem un suport ilustrat variat. Iată de ce am realizat un mic ghid ordonat alphabetic cu ilustraţii cu cele mai frecvent utilizate onomatopee şi interjecţii.

Îl puteţi vedea şi descărca cu un simpli click pe:

Minighidul onomatopeelor ilustrat (format .doc)

 Minighidul onomatopeelor ilustrat (format .pdf)

Vă sugerăm şi câteva idei pentru utilizarea acestui material cu ONOMATOPEE ŞI INTERJECŢII:

Identificaţi ce reprezintă imaginile.

 Exemplu: „Arată unde este toba!”

Care sunt sunetele din natură?

De exemplu: „Cum face calul”?

Copilul trebuie să răspundă:

– cu onomatopeele corespunzătoare: „trop-trop”

– cu o propoziţie: „Calul face trop-trop.”

„Cine face muuuu?”

Exerciţii de tipul: „Găseşte imaginea corespunzătoare pentru : Ssssst!”

Pentru a fii mai atractivă sau pentru a ajuta copiii să identifice cu uşurinţă imaginea corespunzătoare, puteţi să utilizaţi o mimică cât mai expresivă, imitând pe cât posibil mişcările specifice animalelor sau anumite gesturi care să descrie acţiunea prin care se produce sunetul respectiv.

Joc alternativ – sunetele animalelor.

Terapeutul/părintele spune”Ţup-ţup!”, iar copilul trebuie să răspundă cu alt sunet de animal: „Oac-oac!”. Activitatea se poate desfăşura sub forma unei competiţii iar căştigătorul poate primi un premiu / recompensă sub forma unui animal de jucărie preferat.

Exerciţii de emitere/citire a sunetelor din mediu contra cronometru.

Acest exerciţiu se poate realiza de către un singur copil sau în grup de 2 sau 3 copii, sub forma unui joc-concurs.

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: