//
you're reading...
Abilităţile de comunicare timpurii, Intervenţie timpurie

Ascultarea timpurie – CONŞTIENTIZAREA SUNETELOR

Ce reprezintă conştientizarea sunetelor şi de ce este atât de importantă ?

Înainte de a înţelege complexitatea sunetelor limbajului, copiii trebuie să conştientizeze sunetele din jurul lor. Prin explorarea unei întregi varietăţi de obiecte, copiii învaţă gradual să coreleze sunetele cu diferite  obiecte sau activităţi.

Dezvoltarea abilităţilor timpurii de ascultare e necesară pentru creearea fundamentului dezvoltării limbajului  mai târziu în viaţă. Ceea ce este foarte important este crearea unui mediu optim pentru stimularea dezvoltării abilităţii de ascultare a sunetelor.

În primii ani de viaţă abilităţile de ascultare joacă un rol important deoarece de ele depinde modul în care un copil dă sens lumii care îl înconjoară. În plus, ele oferă baza pe care se va construi discursul unui copil şi abilităţile sale lingvistice.

Este esenţial să acordăm atenţia necesară acestui proces de ascultare a sunetelor de timpuriu. De multe ori tulburările procesului auditiv reprezintă unul din factorii nevăzuţi ai dificultăţilor de învăţare pe care copiii le întâmpină la şcoală.

Simţul auzului este complet dezvoltat la naşterea copilului. Din acel moment, abilităţile de prelucrare auditivă încep să se dezvolte dând sens tuturor sunetelor din jurul lui. Astfel, un copil de o săptămână poate discrimina vocea mamei sale de la alte voci.

Primii doi ani de viaţă sunt consideraţi a fi o perioadă critică pentru învăţarea limbilor străine, dar în cazul în care copilul întâmpină dificultăţi de procesare auditivă acest proces poate fi împiedicat sau dificil. În primii doi ani de viaţă copiii trebuie să înveţe să tresară la un sunet puternic, să localizeze o sursă de sunet, să discrimineze diferite voci şi limbajul de alte sunete.

Stimularea timpurie a dezvoltării capacităţii de discriminare auditivă poate fi foarte distractivă atât pentru copiii, cât şi pentru adulţi, deoarece implică o diversitate de jocuri cu sunete şi limbaj. Este, totuşi, important ca aceste activităţi să se desfăţoare într-un loc liniştit, care să permită ascultarea cu atenţie a sunetelor.

Înainte de a începe jocurile de ascultare a sunetelor, creaţi condiţiile optime pentru un mediu de ascultare adecvat. Puteţi ţine cont şi de ideile următoare:

• Jucaţi-vă într-o zonă cu o mulţime de suprafeţe moi, cum ar fi covoare, perne, perdele, etc. unde sunetul nu se va reverbera aşa cum se întâmplă în cazul suprafeţelor dure (gresie, pardoseli din lemn).

• Asiguraţi-vă că nu vă aflaţi în concurenţă cu zgomotul de fundal, cum ar fi: un radio, un televizor, o zonă cu trafic intens care se aude pe fereastră, un aspirator etc.

• Atunci când vă jucaţi acasă, asiguraţi-vă că staţi faţă în faţă cu copilul şi că menţineţi contactul cu ochii săi cât mai mult posibil.

Cum putem îmbunătăţii nivelul de conştientizare a sunetelor  ?

Pentru început introduceţi cuvântul pentru linişte şi gălăgie. Dacă copilul face mult zgomot în timpul jocului acoperiţi-vă urechile cu mâinile sau faceţi un semn pentru a-i arăta copilului că este gălăgios.

Atrageţi-i atenţia către lucruri din mediul înconjurător care pot fi atât auzite cât şi simţite, precum maşina de spălat, muzica care se aude prin boxe, telefonul, un capac lovit repetat etc. Oferiţi-i cât mai multe experienţe cu cât mai multe tipuri de sunete şi vibraţii.

Ascultarea sunetelor din jur poate deveni o parte din programul pe care îl faceţi împreună în fiecare zi. Semnalaţi-i sunete din casă şi din afara casei :

  • soneria sunând
  • telefonul sunând
  • apa curgând
  • traficul
  • alarma salvării
  • uşile deschizându-se
  • o pungă care foşneşte
  • o sticlă care fâsâie când este deschisă
  • o linguriţă într-o cană
  • sunetul roţilor de maşină
  • câinii lătrând
  • mixerul sau robotul de bucătărie
  • o minge căzând
  • păsările cântând

De exemplu, pentru bebeluşii de până la 3 luni cel mai important sunet este vocea mamei.

Copiii de 3-6 luni încep să localizeze sunetul.

E bine să încercaţi să utilizaţi cât de multe jucării zornăitoare sau alte obiecte familiare care produc zgomot. Faceţi zgomot în dreptul lui, la stânga sau la dreapta şi verificaţi dacă întoarce capul în direcţia sunetului. Orientaţi-l către sunetele din mediul apropiat, de exemplu, mieunatul pisicii sau sunetul unui motor.

Folosiţi păpuşele şi vorbiţi cu ei imitând diferite tipuri de voci (ca un bunic, o pasăre sau un câine). Utilizaţi diferite inflexiuni vocale şi urmăriţi reacţia lor.

În ataşament sunt mai multe exemple de activităţi

pe care le puteţi realiza împreună cu copii pentru a explora sunetele din jur.     

Activităţi pentru explorarea sunetelor  (.pdf )

Discuție

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: